Tijdens de Algemene Ledenvergadering september jl. is het aanvragen van een papieren coronabewijs ter sprake gekomen. Het papieren coronabewijs is een uitkomst voor degenen die niet goed met een computer, printer of smartphone overweg kunnen.
14 september heeft het kabinet bekend gemaakt dat iedereen bij een bezoek aan een theater, bioscoop, restaurant, pretpark of andere soortgelijke voorziening een coronabewijs moet laten zien. Een coronabewijs wordt alleen verstrekt als iemand volledig is gevaccineerd, corona heeft gehad of kortgeleden negatief is getest.
Contact met helpdesk
De overheid ziet graag dat het coronabewijs digitaal (via een computer of smartphone) met DigiD wordt aangevraagd. Maar veel mensen (ouderen, maar ook personen met een beperking) hebben liever een bewijs op papier. Wil je zo’n papieren bewijs ontvangen, neem dan contact op met de Corona Check-helpdesk, tel. 0800-1421. Zorg dat je de gegevens van de persoon voor wie je het bewijs regelt bij de hand hebt (Burgerservicenummer, adres, geboortedatum en geboorteplaats). Je krijgt twee bewijzen thuis gestuurd. Een exemplaar is bestemd voor gebruik in Nederland (daar staat ook de Nederlandse vlag op). Het tweede exemplaar (met daarop de Europese vlag) heb je nodig als je naar het buitenland gaat.
Tijdig gaan bellen
Een van onze bestuursleden is voor zijn dochter op deze manier te werk gegaan en dat is goed verlopen. Maar intussen horen we ook dat over dit onderwerp veel telefoontjes binnenkomen bij de Corona Check-helpdesk. Daardoor kan het langer duren voordat je iemand aan de telefoon krijgt en je de bewijzen in huis hebt.
Ons advies: begin tijdig te bellen zodat je het papieren coronabewijs op tijd ontvangt.